Marki telefonów

Xiaomi – Co to za firma?

W ciągu sześciu lat od rozpoczęcia działalności na rynku firma stała się jednym z największych producentów smartfonów na świecie. Chyba nikt takiego planu nie zakładał. Założyciel firmy Lei Jun nie oczekiwał tak dobrych rezultatów. Tak się jednak stało i firma Xiaomi pojawiła się oficjalnie także na naszym rynku. Warto więc poznać historię tej firmy, która obecnie jest już więcej warta niż Sony.

Gdzie i jak się to zaczęło?

Firma Xiaomi założona została w 2010 roku przez Lei Juna, który do dnia dzisiejszego jest prezesem tej firmy. Jednak historia marki zaczynała się już w roku 2004, gdy firma Amazon kupił firmę Jovo za 75 milionów dolarów. Był to wtedy największy w Chinach sklep z książkami, muzyką i grami. Jedną z osób, które tym sklepem zarządzały był właśnie Lei Jun. Do założenia Xiaomi było jeszcze 6 lat, ale jest przekonanie co do tego, że właśnie pieniądze ze sprzedaży marki Jovo były tym co pozwoliło rozpocząć pracę nad stworzeniem dobrej firmy, która mogła zaistnieć na rynku mobilnym. Lei Jun miał tak naprawdę obsesję na punkcie smartfonów i innych mobilnych urządzeń. Nie wiadomo na ile to prawda, a na ile jest to historia na potrzeby marketingu, ale mówi się, że wieczorami po pracy rozkładał on urządzenia różnych firm i w ten sposób sprawdzał jak są zbudowane. I to właśnie w roku 2010 powstaje marka Xiaomi wprowadza do sprzedaży urządzenie M1, które było pierwszym smartfonem tej marki. Dziś chiński producent to jedna z największych firm na rynku produkujących smartfonu, a pewnym momencie firma ta była również na podium.

marka Xiaomi

Chińskie Apple

Xiaomi praktycznie od początku istnienia jest porównywane do firmy Apple. I nie dzieje się tak bez powodu. Jest wiele przesłanek, które przemawiają właśnie za takim porównaniem. Od pierwszego modelu Mi1 wiele osób dostrzegało podobieństwo do produktów Apple. I dziś jest dużo urządzeń, które jest do siebie podobnych, co jednak na początku, gdy firma się pojawiała nie było taką praktyką. Taka sytuacja nie zmieniła się w kolejnych urządzeniach jakie firma przygotowywała. Dziś nie budzi już tak dużych kontrowersji jak na początku, ale to nie zmienia faktu, że już teraz cały czas można mówić o łatce chińskiego Apple’a, która przypięta jest do tej marki.Nie powinno jednak to zaskakiwać, ponieważ Lei Jun sam podkreśla, żę wzoruje się na tej firmie i chce podobną politykę prowadzić. Jednocześnie w trakcie prezentacji urządzeń ubiera się tak samo jak Steve Jobs w niebieskie jeansy i czarną górę. Założyciel Apple był zawsze w czarnym golfie, tutaj nie ma jednolitości, jednak i tak podobieństwo nie jest przypadkowe.

Ciekawa strategia

Od samego początku firma trzyma się określonego planu. Oferuje jedynie kilka produktów co także jest podobne do Apple. Oszczędza się tam gdzie tylko się da. Nie ma klasycznego marketingu, ponieważ praktycznie w ogóle nie prowadzi się tam marketingu. Działania opierają się na polecaniu użytkowników. Firma praktycznie się nie reklamuje i liczy na to, że firma będzie się rozwijać przez to że klienci będą takie urządzenia oceniać pozytywnie. Oczywiście duże znaczenie dla rozwoju tej firmy ma również fakt, że oferuje ona urządzenia, które są cenowo atrakcyjne. Oszczędza na produkcji, dystrybucji i marketingu, i dzięki temu oferuje atrakcyjne ceny a jednocześnie dba o to, by marża nie była większa niż 5%. 

Zobacz również